Propagace reklamy
Propagace je cílené oslovení kupujícího, ke kterému je směřované určité sdělení. Je nedílnou součástí marketingového mixu (product (výrobek), price (cena), placement (distribuce), promotion (propagace)).
Propagace se dále rozděluje na 8 druhů: obchodní, výrobní, zdravotní, politickou, sportovní, kulturní, ekologickou, společenskou.
Jedna z činností propagace je reklama. Reklama je placená neosobní forma komunikace mezi zákazníkem a obchodníkem. Zprostředkovatelem reklamy jsou typicky masová média. Cílem reklamy je zisk a zvýšení prodeje výrobku, či nějaké služby.
Marketing je způsob řízení hospodářské činnosti z hlediska trhu. Cílem marketingu je orientace zákazníka, uspokojování jeho potřeb, tvorba zisku, který je nutný pro fungování firmy.
Propagace jako taková se zaměřuje na určitou cílová skupinu zákazníků. Skupiny můžeme rozdělit například podle věku (školní děti, teenageři, singles, mladé rodiny s dětmi, rodina s velkými dětmi, před seniorský věk, senioři), pohlaví a bydliště.
Principy komunikace
Propagaci lze tedy chápat komunikace mezi firmou a zákazníkem (i potenciálním), jejím principem je komunikovat zákazníkovi výhody nabízeného produktu, přimět (vnutit se) zákazníka k jeho koupi
Součástí propagace může být
- reklama
- public relations (zkratka PR, práce s veřejností)
- podpora prodeje
- osobní prodej
- affiliate programy